«Важливо реалістичніше розповідати про індустрію кіберспорту» – Олександр Заволока з Runtime.gg

«Важливо реалістичніше розповідати про індустрію кіберспорту» – Олександр Заволока з Runtime.gg

Про причини популярності кіберспорту, проблеми індустрії та про те, як розробити успішний продукт у цій галузі, читайте в інтерв’ю з засновником компанії Runtime.gg і спікером eSPORTconf Ukraine Олександром Заволокою.

Олександр Заволока працює в кіберспортивній сфері вже 20 років. Грав і брав участь у змаганнях, був журналістом, заснував два новинних портали (обидва були продані великим медіахолдингам). Також Олександр керував проєктами в компанії Epic Esports Events, де займався організацією двох перших турнірів серії EPICENTER. У 2017 році, переїхавши в Берлін, заснував компанію Runtime.gg, що виробляє спортивне харчування для гравців.

Інтерв’юер: eSPORTconf Ukraine (eSPORTconf)
Респондент: Олександр Заволока (А.З.)

eSPORTconf: За вашими спостереженнями, як під час вашої роботи в кіберспорті змінилася його аудиторія?

А.З.: Аудиторія, безумовно, зростає, у кіберспорт приходять все нові й нові люди. Ми говоримо про молоде покоління, яке сприймає кіберспорт як невіддільну частину свого життя. Але там дуже складний взаємозв’язок, я його пояснюю так: ось є футболіст Кріштіану Роналду, я на нього дивлюся, і він здається мені напівбогом, він недосяжний для мене, я не можу себе асоціювати з ним. Водночас будь-який гравець із популярної кіберспортивної команди більше схожий на звичайну людину. Іншими словами, він молодший, веде соціальні мережі, грає в ту ж гру, у яку граю я. Ми навіть можемо з ним зіграти, що неможливо в реальному спорті.

Кіберспорт не заміщує реальний спорт, він йде паралельно з ним і займає місце в серцях усе більшої кількості фанатів. Відбувається більше турнірів, з’являються нові команди, ринок зростає, й аудиторія від цього зростає теж. Чому так відбувається й у чому кіберспорт привабливий у порівнянні зі звичайним спортом?

Візьмемо для прикладу різницю між велоспортом і грою в CS:GO. Щоб стати одним із 200 осіб, які беруть участь в world tour, потрібно багато тренуватися, ходити в секцію, у будь-яку погоду бути на велосипеді, їздити на змагання і вигравати їх. А велоспортом займається, напевно, мільйонів 30 осіб у світі. Це ще й дуже велике фінансове навантаження для батьків. Усе те ж саме в кіберспорті можна зробити, не виходячи зі своєї спальні, – уже в 16 років деякі гравці стають одними з найкращих у світі. Це швидше і простіше, це прямий шлях до успіху, заробітку і можливості побачити світ.

eSPORTconf: Які напрями діяльності вам найбільше сподобалися в кіберспорті та як прийшли до створення Runtime?

А.З.: У мене вже 20 років досвіду роботи в цій індустрії, і мені завжди найбільше подобалося створювати продукт із нуля. Такий продукт, який мені самому потрібен і цікавий. Мені подобаються ранні етапи розвитку компанії, так було і з EPICENTER – вийшло, що маленька команда створила дуже крутий продукт, за який у мене є певне почуття гордості. Після EPICENTER я думав почати щось невелике і принципово нове, і так виник Runtime.

У мене є таке професійне хобі як велоспорт і тріатлон, певні знання в цій індустрії, а також для розуміння кіберспорту. Я спеціально проходив кілька курсів, присвячених харчуванню для спортсменів. Тож вирішив скористатися цим і зробити стартап за класичною схемою: де є венчурні інвестиції, де перший місячний виторг може бути дві тисячі, а через місяць – 20 тисяч і так далі. Можна сказати, що я досить плавно прийшов до цього проєкту й тут грає роль певний збіг обставин.

eSPORTconf: У чому полягає особливість цього продукту, на чому ви ставите акцент?

А.З.: Звучить як досить банальне твердження, але це реальні результати, а не маркетинг-булшит. Я маю певну вагу в індустрії, і для мене важливо не зіпсувати репутацію, тобто створити продукт, який дійсно допомагає. І ми намагаємося досі через рекламу транслювати цей меседж. Коли люди бачать, що в компанії є експертиза, що це не великий конгломерат типу Nestlé або Coca-Cola, які створили продукт і просто так наліпили на нього слово esports, вони більше вірять у цю органічну історію.

Ми ростемо разом із індустрією. Я б хотів, щоб Runtime через п’ять або десять років був top of mind продукт у кіберспорті. Це як Pirelli і «Формула-1»: я куплю Pirelli, бо вони використовуються на кращих болідах і на найскладніших перегонах. Те ж саме Runtime: його використовують кращі кіберспортсмени планети, я не кращий кіберспортсмен планети, але мені теж треба залишатися у формі, бути довше сконцентрованим, бути ефективним.

Думаю, ми пішли дуже органічною дорогою, створивши продукт, який реально розв’язує проблеми. Я не можу сказати, що ми рятуємо світ або змінюємо його на краще, але ми надаємо здорову альтернативу фастфуду. Технічно ми рятуємо людей від ожиріння, продовжуємо тривалість життя.

eSPORTconf: Який продукт зараз матиме найбільший попит у кіберспорті та чому?

А.З.: Мені здається, усі зараз намагаються отримати виторг із кіберспорту. Основна проблема в тому, що деякі аналітичні звіти написанідля роздуття ринку, і багато фактів не відповідають дійсності, через що в людей формуються завищені очікування. Багато хто намагається заробити в цій сфері, але це не так просто. Не всі організатори турнірів отримують прибуток, турнірні платформи теж заробляють одна-дві (наприклад, FACEIT).

Виграють ті, хто розкриє секрет отримання виторгу, володіючи корисним продуктом. Мені здається, що більшої частини проблем геймерів, які описують в індустрії, не існує. У мене як у геймера немає проблеми піти пограти, у мене немає проблеми взяти участь у турнірах. Або візьмемо федерацію – мені не потрібна федерація взагалі, я жив без неї й житиму далі. Це конкретним людям вона потрібна, бо в них свої корисливі плани. Зараз я не бачу запиту від кіберспортсменів на чільний орган, втручання в процеси зі сторони уряду. Швидше – навпаки. Іншими словами, продукт у кіберспорті повинен розв’язувати якісь реальні проблеми.

eSPORTconf: Що дають активним учасникам кіберспортивної галузі офлайн-зустрічі й події? Як вам івент eSPORTconf Ukraine – що сподобалося, що вразило?

А.З.: Мені здається, що зараз досить багато людей, які розбираються в кіберспорті, а такі зустрічі дають змогу взяти участь у нетворкінгу, заявити про себе, познайомитися. Мені дуже приємно, що до мене сьогодні підходили за порадою люди, які хочуть випустити свій продукт, створити стартап. Тому такі зустрічі потрібні, але популяризація галузі породжує і проблеми – будь-які «хайпові» теми, як той же блокчейн чи криптовалюта, приваблюють не найчесніших людей. Кіберспорт – не виняток: люди почули модне слово й намагаються продавати свої послуги, проте кіберспорту як такого там немає. Але це тимчасова проблема, ринок однаково «відсіє» лушпиння, а продукти, які чогось варті, залишаться.

Взагалі, кіберспортивні івенти мені дуже подобаються, саме на eSPORTconf Ukraine я отримав новий досвід виступу, поспілкувався з людьми, відповів на цікаві запитання. Звісно, як на будь-якій конференції, є погані доповіді, а є хороші. Важливо реалістичніше розповідати про індустрію кіберспорту, щоб це не виглядало як золота лихоманка чи панацея від усього. Кіберспорт таким не є. Було б цікаво встановлювати конкретні теми для конференцій, щоб люди розуміли, куди вони підуть. Ми вже на тій стадії, коли не треба розповідати про те, що є такий феномен, як змагання з комп’ютерних ігор.

Читайте більше інтерв’ю зі спікерами в розділі «Новини» на нашому сайті!

назад до списку
Відвідувачу
Participant

Дізнайтеся більше про перспективи кіберспортивного ринку України і СНД, а також про те, як можна інвестувати й заробляти у сфері esport.

Купити квиток
Спонсору
Participant

Розкажіть про вашу компанію або бренд інвесторам і цільовій аудиторії, знайдіть нових ділових партнерів і клієнтів.


Стати спонсором
Спікеру
Participant

Заявіть про себе як про експерта перед широкою аудиторією, отримайте можливість привернути увагу відвідувачів і інвесторів до своєї діяльності.

Стати спікером
ЗМІ
Participant

Запрошуємо ЗМІ стати інфопартнерами нашого заходу й отримувати найсвіжіші новини про конференції та ексклюзивні інформприводи.

Акредитація

Підписатись на новини

Підписавшись на нашу розсилку, ви будете отримувати останні новини індустрії кіберспорту, інтерв'ю, відео, аналітику та багато іншого!

map