«Важливо реалістичніше розповідати про індустрію кіберспорту» – Олександр Заволока з Runtime.gg

«Важливо реалістичніше розповідати про індустрію кіберспорту» – Олександр Заволока з Runtime.gg

Про причини популярності кіберспорту, проблеми індустрії та про те, як розробити успішний продукт у цій галузі, читайте в інтерв’ю з засновником компанії Runtime.gg і спікером eSPORTconf Ukraine Олександром Заволокою.

Олександр Заволока працює в кіберспортивній сфері вже 20 років. Грав і брав участь у змаганнях, був журналістом, заснував два новинних портали (обидва були продані великим медіахолдингам). Також Олександр керував проєктами в компанії Epic Esports Events, де займався організацією двох перших турнірів серії EPICENTER. У 2017 році, переїхавши в Берлін, заснував компанію Runtime.gg, що виробляє спортивне харчування для гравців.

Інтерв’юер: eSPORTconf Ukraine (eSPORTconf)
Респондент: Олександр Заволока (А.З.)

eSPORTconf: За вашими спостереженнями, як під час вашої роботи в кіберспорті змінилася його аудиторія?

А.З.: Аудиторія, безумовно, зростає, у кіберспорт приходять все нові й нові люди. Ми говоримо про молоде покоління, яке сприймає кіберспорт як невіддільну частину свого життя. Але там дуже складний взаємозв’язок, я його пояснюю так: ось є футболіст Кріштіану Роналду, я на нього дивлюся, і він здається мені напівбогом, він недосяжний для мене, я не можу себе асоціювати з ним. Водночас будь-який гравець із популярної кіберспортивної команди більше схожий на звичайну людину. Іншими словами, він молодший, веде соціальні мережі, грає в ту ж гру, у яку граю я. Ми навіть можемо з ним зіграти, що неможливо в реальному спорті.

Кіберспорт не заміщує реальний спорт, він йде паралельно з ним і займає місце в серцях усе більшої кількості фанатів. Відбувається більше турнірів, з’являються нові команди, ринок зростає, й аудиторія від цього зростає теж. Чому так відбувається й у чому кіберспорт привабливий у порівнянні зі звичайним спортом?

Візьмемо для прикладу різницю між велоспортом і грою в CS:GO. Щоб стати одним із 200 осіб, які беруть участь в world tour, потрібно багато тренуватися, ходити в секцію, у будь-яку погоду бути на велосипеді, їздити на змагання і вигравати їх. А велоспортом займається, напевно, мільйонів 30 осіб у світі. Це ще й дуже велике фінансове навантаження для батьків. Усе те ж саме в кіберспорті можна зробити, не виходячи зі своєї спальні, – уже в 16 років деякі гравці стають одними з найкращих у світі. Це швидше і простіше, це прямий шлях до успіху, заробітку і можливості побачити світ.

eSPORTconf: Які напрями діяльності вам найбільше сподобалися в кіберспорті та як прийшли до створення Runtime?

А.З.: У мене вже 20 років досвіду роботи в цій індустрії, і мені завжди найбільше подобалося створювати продукт із нуля. Такий продукт, який мені самому потрібен і цікавий. Мені подобаються ранні етапи розвитку компанії, так було і з EPICENTER – вийшло, що маленька команда створила дуже крутий продукт, за який у мене є певне почуття гордості. Після EPICENTER я думав почати щось невелике і принципово нове, і так виник Runtime.

У мене є таке професійне хобі як велоспорт і тріатлон, певні знання в цій індустрії, а також для розуміння кіберспорту. Я спеціально проходив кілька курсів, присвячених харчуванню для спортсменів. Тож вирішив скористатися цим і зробити стартап за класичною схемою: де є венчурні інвестиції, де перший місячний виторг може бути дві тисячі, а через місяць – 20 тисяч і так далі. Можна сказати, що я досить плавно прийшов до цього проєкту й тут грає роль певний збіг обставин.

eSPORTconf: У чому полягає особливість цього продукту, на чому ви ставите акцент?

А.З.: Звучить як досить банальне твердження, але це реальні результати, а не маркетинг-булшит. Я маю певну вагу в індустрії, і для мене важливо не зіпсувати репутацію, тобто створити продукт, який дійсно допомагає. І ми намагаємося досі через рекламу транслювати цей меседж. Коли люди бачать, що в компанії є експертиза, що це не великий конгломерат типу Nestlé або Coca-Cola, які створили продукт і просто так наліпили на нього слово esports, вони більше вірять у цю органічну історію.

Ми ростемо разом із індустрією. Я б хотів, щоб Runtime через п’ять або десять років був top of mind продукт у кіберспорті. Це як Pirelli і «Формула-1»: я куплю Pirelli, бо вони використовуються на кращих болідах і на найскладніших перегонах. Те ж саме Runtime: його використовують кращі кіберспортсмени планети, я не кращий кіберспортсмен планети, але мені теж треба залишатися у формі, бути довше сконцентрованим, бути ефективним.

Думаю, ми пішли дуже органічною дорогою, створивши продукт, який реально розв’язує проблеми. Я не можу сказати, що ми рятуємо світ або змінюємо його на краще, але ми надаємо здорову альтернативу фастфуду. Технічно ми рятуємо людей від ожиріння, продовжуємо тривалість життя.

eSPORTconf: Який продукт зараз матиме найбільший попит у кіберспорті та чому?

А.З.: Мені здається, усі зараз намагаються отримати виторг із кіберспорту. Основна проблема в тому, що деякі аналітичні звіти написанідля роздуття ринку, і багато фактів не відповідають дійсності, через що в людей формуються завищені очікування. Багато хто намагається заробити в цій сфері, але це не так просто. Не всі організатори турнірів отримують прибуток, турнірні платформи теж заробляють одна-дві (наприклад, FACEIT).

Виграють ті, хто розкриє секрет отримання виторгу, володіючи корисним продуктом. Мені здається, що більшої частини проблем геймерів, які описують в індустрії, не існує. У мене як у геймера немає проблеми піти пограти, у мене немає проблеми взяти участь у турнірах. Або візьмемо федерацію – мені не потрібна федерація взагалі, я жив без неї й житиму далі. Це конкретним людям вона потрібна, бо в них свої корисливі плани. Зараз я не бачу запиту від кіберспортсменів на чільний орган, втручання в процеси зі сторони уряду. Швидше – навпаки. Іншими словами, продукт у кіберспорті повинен розв’язувати якісь реальні проблеми.

eSPORTconf: Що дають активним учасникам кіберспортивної галузі офлайн-зустрічі й події? Як вам івент eSPORTconf Ukraine – що сподобалося, що вразило?

А.З.: Мені здається, що зараз досить багато людей, які розбираються в кіберспорті, а такі зустрічі дають змогу взяти участь у нетворкінгу, заявити про себе, познайомитися. Мені дуже приємно, що до мене сьогодні підходили за порадою люди, які хочуть випустити свій продукт, створити стартап. Тому такі зустрічі потрібні, але популяризація галузі породжує і проблеми – будь-які «хайпові» теми, як той же блокчейн чи криптовалюта, приваблюють не найчесніших людей. Кіберспорт – не виняток: люди почули модне слово й намагаються продавати свої послуги, проте кіберспорту як такого там немає. Але це тимчасова проблема, ринок однаково «відсіє» лушпиння, а продукти, які чогось варті, залишаться.

Взагалі, кіберспортивні івенти мені дуже подобаються, саме на eSPORTconf Ukraine я отримав новий досвід виступу, поспілкувався з людьми, відповів на цікаві запитання. Звісно, як на будь-якій конференції, є погані доповіді, а є хороші. Важливо реалістичніше розповідати про індустрію кіберспорту, щоб це не виглядало як золота лихоманка чи панацея від усього. Кіберспорт таким не є. Було б цікаво встановлювати конкретні теми для конференцій, щоб люди розуміли, куди вони підуть. Ми вже на тій стадії, коли не треба розповідати про те, що є такий феномен, як змагання з комп’ютерних ігор.

Читайте більше інтерв’ю зі спікерами в розділі «Новини» на нашому сайті!

назад до списку
Відвідувачу
Купити квиток
Спонсору
Стати спонсором
Спікеру
Стати спікером
ЗМІ
Акредитація

Підписатись на новини

Підписавшись на нашу розсилку, ви будете отримувати останні новини індустрії кіберспорту, інтерв'ю, відео, аналітику та багато іншого!