«Організація турнірів — це реальний внесок у розвиток молоді», — інтерв’ю Геннадія Веселкова з GameInside.ua

«Організація турнірів — це реальний внесок у розвиток молоді», — інтерв’ю Геннадія Веселкова з GameInside.ua

Кіберспортивний журналіст і організатор турнірів Геннадій Веселков — про те, як захопився кіберспортом, як розвивав Gameinside.com і чи сильно змінилася esports-індустрія за останні роки. Читайте про це в інтерв’ю експерта для eSPORTconf Ukraine 2019.

Геннадій Веселков працює у сфері кіберспорту з 2002 року, займаючись кіберспортивною журналістикою й організацією масштабних турнірів. Також виступав суддею для понад десяти esports-дисциплін, був головним членом журі відбіркових етапів наймасштабнішого у світі кіберспортивного турніру World Cyber ​​Games. Зараз Геннадій — власник і директор порталу GameInside.ua.
 

Інтерв’юер: eSPORTconf Ukraine 2019 (eSPORTconf)

Респондент: Геннадій Веселков (Г.В.)

eSPORTconf: З чого почалося ваше захоплення кіберспортом і як воно переросло в серйозну професійну діяльність?

Г.В.: Це сталося ще в школі, у 90-х роках. Я просто захоплювався комп’ютерними іграми, тоді вони тільки з’являлися — перший Warcraft, «Дюна 2», UFO та інші. Потім були ігри, у які можна було грати через мережу, і це підірвало геймінг. З появою StarCraft і Quake люди почали не просто грати, а пробувати змагатися, визначати найсильнішого. Цей процес відбувався не завдяки розробникам, як зараз, а абсолютно спонтанно. Просто гравці самі хотіли змагатися й самі пробували вигадувати правила й робити свої турніри.

Велику роль тоді зіграли перші кіберспортивні сайти, на яких збиралися однодумці, обговорювали турніри, робили анонси нових заходів. Допомагали цьому комп’ютерні клуби. Турніри були їм цікаві як спосіб швидко заявити про себе, привернути аудиторію.

Зі світу ігор у світ кіберспорту я потрапив випадково, коли пішов вболівати за друзів на турнір за Quake 3. Це було одне з перших змагань за грою, і там брало участь понад сотні гравців. Те, що відбувалося, мене настільки зачепило, що я «засів» за тренування, повністю занурився в кіберспорт. Потім вступив у команду, ми постійно шукали клуби, які дадуть нам можливість тренуватися безкоштовно, бо вдома потужного комп’ютера в мене, наприклад, не було. Чемпіоном країни я не став, але грав на досить високому рівні.

У якийсь момент я влаштувався в комп’ютерний клуб адміністратором, не стільки через гроші, скільки через можливість тренуватися безкоштовно. Але турнірів хотілося більше, і тому почав організовувати чемпіонати самостійно.

eSPORTconf: Розкажіть про це докладніше. Як почали займатися організацією кіберспортивних турнірів? Що це були за турніри і якого розміру?

Г.В.: У той час організаторами ставали гравці, так вийшло й зі мною. Спочатку проводив місцеві турніри на районі. Сам придумував правила, становив регламент, малював афіші, розклеював, робив оголошення в інтернеті. Керівництво комп’ютерного клубу ставилося до цього лояльно. Коли зрозумів, що потрібно рухатися далі, пішов і запропонував свої послуги директору комп’ютерного клубу CyberZone, який відкривався в самому центрі Києва у 2002 році. Тоді це було на чистому ентузіазмі, грошей ніхто не платив, максимум — давали можливість безкоштовно тренуватися в клубі, але я просто горів кіберспортом, гроші мені були не важливі.

eSPORTconf: Яким був наймасштабніший і успішний турнір, який ви організовували?

Г.В.: Безумовно, це World Cyber ​​Games. На першому турнірі в Україні я був учасником, на другому — одним із суддів на всеукраїнському фіналі й організатором київських відбіркових. На третьому турнірі я був головним суддею й багато років займався організацією до самого закриття події. У ті роки WCG був головним турніром у країні, відбіркові етапи відбувалися в семи містах у 4–5 дисциплінах, у них брали участь тисячі гравців. Підготовка до турніру тривала рік — це був шанс для кожного потрапити на чемпіонат світу.

Потрібно розуміти, що тоді ще не було поділу на професійні та аматорські турніри: змагання було відкритим і в ньому брали участь усі кіберспортсмени країни. Крім WCG, були ESWC, ASUS Open і багато інших, але WCG, безумовно, був головним турніром для всіх кіберспортсменів світу.

eSPORTconf: З якими компаніями співпрацювали в плані організації івентів і що саме для них проводили?

Г.В.: WCG ми проводили з Samsung; багато років плідно співпрацювали і продовжуємо співпрацювати з компанією ASUS. Взагалі внесок ASUS в кіберспорт складно переоцінити. Турніри ASUS Open нарівні в WCG створювали кіберспорт у країні. Ми проводили всеукраїнські етапи цієї серії турнірів, а вони збирали тисячі учасників.

Сама серія проходила щоквартально і збирала аудиторію з усіх країн, де розуміють російську мову. І до цього дня ASUS підтримує безліч турнірів, за що їй велика подяка. Наприклад, уже не перший сезон спонсорує нашу Національну кіберспортивну лігу (NCL), зараз підтримує всеукраїнський турнір від Федерації кіберспорту України.

Звісно, серед наших партнерів було безліч інших компаній, зокрема Visa, Pepsi, Nvidia, HyperX. За ці роки ми співпрацювали з десятками відомих брендів.

eSPORTconf: Розкажіть про те, як ви зібрали один із найуспішніших у країні колективів з Warcraft III — коли це було і який результат?

Г.В.: Коли вийшов Warcraft III, я організував перший у країні, а може, і в СНД турнір за цією грою, вона дуже швидко набрала обертів. У якийсь момент виявилося: гра популярніша будь-якої іншої у світі. На LAN-и приходило по 100–200 учасників. Турніри відбувалися щотижня, ажіотаж був величезним.

Відразу в декількох клубах столиці сформувалися сильні команди, які конкурували за першість. Я сам дуже багато грав у цю гру, хоч і не змагався. Вдалося згуртувати навколо себе сильних хлопців, які повністю присвятили себе тренуванню. Ми тренувалися вдень, а ввечері влаштовували розбір польотів. Усі буквально жили кіберспортом. З теплотою згадую ті часи.

Гравці показували відмінні результати, зокрема на СНД-турнірах. Головною зіркою в команді був простий хлопець із Броварів, якого я запримітив ще на WCG з StarCraft, Михайло «HoT» Новопашин. Згодом він переріс нашу локальну команду і став однією з головних зірок світового кіберспорту.

На його рахунку — бронзові медалі на чемпіонатах світу, золоті медалі на чемпіонаті Європи, безліч престижних нагород на інших турнірах. Поки він грав, йому не було рівних у країні, і лише деякі могли його обіграти на світовій арені.

Фактично він став першим професіоналом у кіберспорті, виступаючи за нашу команду в Україні, на міжнародній арені представляв найсильніший тоді колектив SK-Gaming. Уже у 2005–2007 роках його зарплата стартувала від кількох тисяч доларів. У тому ж CS професіонали тоді отримували зарплати 200–500 доларів.

eSPORTconf: Як давно займаєтеся журналістською діяльністю у сфері кіберспорту? З чого почали?

Г.В.: Ще приблизно в 1998-му я зареєстрував домен і зробив свій перший новинний сайт про кіберспорт cybersport.org.ua. Пробував самостійно писати, паралельно грати і проводити турніри. Тоді я підробляв дизайнером у політичному інтернет-виданні й одночасно займався сайтом. Але коли перейшов в CyberZone організатором турнірів, якраз запускався великий проєкт Gameinside.com. Портал був пов’язаний із клубом. На сайті писали найкращі кіберспортсмени й організатори, наприклад, засновник Na'Vi Олександр Кохановський і нинішній CEO Na'Vi Євген Золотарьов опублікували на ньому досить багато статей у ті роки.

Портал висвітлював турніри, які відбувалися в CyberZone. Спочатку я писав про турніри, робив анонси, робив репортажі, потім почав писати статті. Згодом захопився фотографією і став головним фотографом сайту. У підсумку побував на безлічі турнірів світового рівня, звідки вів колонки, робив фотографії.

eSPORTconf: Який із ваших напрямів діяльності все ж є пріоритетним — організація турнірів або журналістика? Чому?

Г.В.: У мене немає такого напряму. Мені подобається все, що пов’язане з кіберспортом, тому хочеться постійно експериментувати. Наприклад, недавно ми відкрили перший у світі фанатський бар кіберспортивної команди — це фанбар Na'Vi.

Організація турнірів — це реальний внесок у розвиток молоді, у розвиток кіберспорту. Цієї весни на різних виставках ми провели понад 20 турнірів і знову переконалися в тому, наскільки великий інтерес до кіберспорту існує. У клубі і в країні ми організовуємо десятки турнірів на рік.

Журналістика мені не менш цікава. Поїздки на турніри, емоції, які дарує кіберспорт, — безцінні. GameInside.ua — це портал у світ кіберспорту, де можна дізнатися новини, анонси турнірів, прочитати цікаві матеріали. Хотілося б більше часу приділяти сайту, адже попри те, що сьогодні існує величезна кількість джерел інформації, наприклад, блоги, групи в соціальних мережах, у сайту є перевага. Тут немає штучних кордонів. Ти можеш писати про все, робити складні матеріали з фото і відео. У тебе немає меж.

eSPORTconf: Як виник портал GameInside.ua і чи важко було популяризувати портал у той час?

Г.В.: Сайт створювався групою ентузіастів — геймерів, там були і квейкери, і каєсери, і варкрафтери. Один писав код, інший малював дизайн, хтось займався адмініструванням, інші займалися наповненням. Фактично перший GameInside — це колективний продукт фанатів кіберспорту, він вийшов завдяки праці й бажанням низки ідейних людей.

Обертів портал набрав досить швидко, людям була необхідна «точка входу» в кіберспорт.

У ті часи подібні ресурси з’являлися постійно, була потужна конкуренція. Але сайт був пов’язаний із головним кіберспортивним клубом країни CyberZone, тут був центр тусовки. На порталі була найсвіжіша й актуальна інформація, а тексти писали тодішні зірки кіберспорту.

Автори в той час писали абсолютно безкоштовно — це було честю, якщо тобі давали можливість публікуватися на такому сайті. Буквально за рік або два він став виданням № 1, який присвячений кіберспорту в країні. Дуже сильно сайт бустонувся за часів злету Na'Vi у 2009–2010 роках. Тоді в команди не було медійного відділу, і саме ми їздили з нею по всьому світу, висвітлювали всі її виступи на чемпіонатах світу. Наші поїздки тоді підтримував Арбалет — меценат, завдяки якому тоді і вистрілила Na'Vi.

eSPORTconf: Як змінилася галузь кіберспорту за роки вашої в ній роботи?

Г.В.: Дуже сильно. Свого часу я організовував одні з перших турнірів, коли змагалися просто за ідею або за ящик пива. У ті часи навіть не існувало такого поняття «кіберспортсмен», люди соромилися себе так називати, бо ризикували бути осміяними. Професіонали та любителі грали на одних і тих же турнірах пліч-о-пліч. Ви могли прийти до нас у клуб і грати з призером чемпіонату світу, могли вчитися в нього.

Сьогодні це величезна індустрія, що динамічно розвивається. Молодь прагне потрапити в кіберспорт, це стало престижно, на міжнародній арені розігруються величезні призові, у світі існують сотні професійних команд із розвиненою інфраструктурою, тренувальними базами.

Щороку в кіберспорт приходить усе більше нових спонсорів, вливаються великі інвестиції. На сьогодні це найбільш молодіжний і динамічно розвинений вид спорту, і, попри свій молодий вік, за популярністю він уже залишив більшість традиційних видів спорту позаду.

Геннадій Веселков стане спікером івенту eSPORTconf Ukraine 2019, який присвячений заробітку в кіберспорті. Експерт прочитає доповідь про те, як працювати з esports-аудиторією, і розповість, у чому полягають перспективи інтеграції брендів у кіберспортивні турніри.

назад до списку
Відвідувачу
Купити квиток
Спонсору
Стати спонсором
Спікеру
Стати спікером
ЗМІ
Акредитація

Підписатись на новини

Підписавшись на нашу розсилку, ви будете отримувати останні новини індустрії кіберспорту, інтерв'ю, відео, аналітику та багато іншого!

map